تبلیغات
اس&وی s&v - رزونانس یا حالت تشدید

منوی اصلی
موضوعات مطالب
بخش دانلود وبلاگ [7]
نسکافه [1]
همراه اول [1]
آکواریوم [100]
کد یاهو برای وبلاگ [1]
آیا میدانید [3]
آموزش زبانه انگلیسی [3]
آموزش زبان فرانسه [2]
تردمیل [4]
آشپزی [2]
مطالب علمی [4]
دخترانه [10]
موزیکال [61]
نقاشی [3]
سربازی [5]
هنر ترسیم [1]
مواد مخدر [11]
زندگی نامه بازیگران [9]
داستان ها [5]
ادبی و هنری [6]
ترفند وبلاگ [1]
آموزش عکاسی [13]
نرم افزارهای فارسی [3]
ضمیمه نشریات [10]
مدیریت دانلود [2]
گرافیک{طراحی} [5]
ترفند مودم [1]
تجارت الکترونیک [4]
فناوری اطلاعات [2]
سلامتی و تشخیص بیماری ها [5]
پوست و مو [12]
تناسب اندام [5]
متفرقه [5]
ترفند کیبورد [9]
ترفند بازی{Game} [1]
جک و smsجدید [7]
ترفند فتوشاپ [3]
قالب بلگفا [2]
هک [5]
آموزش ترفندصفحات وب [5]
جاوا [1]
آشنایی با اینترنت ADSL [1]
ترفند فایر فاکس [1]
کلید های ترکیبی [1]
ویروس ها و امنیت [4]
آخرین آپدیت مکافی [3]
کرک چیست [2]
کپی کردن هارد به هارد اطلاعات [1]
ماهواره [3]
ترفند گوگل [2]
آنتی ویروس [2]
ترفند ویندوز7 [14]
ترفند سایر ویندوزها [10]
ترفند لینوکس [7]
ترفندDos [4]
ترفند شبکه [13]
ترفند ویندوز [10]
ترفند یاهو [10]
ترفند موبایل [20]
ترفند کامپیوتری [41]
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • درباره وبلاگ
    ورود شما کاربر گرامی را به این وبلاگ خیر مقدم می گوییم
    اگر شما هم ترفند-مطلب در رابطه با موضوعات وبلاگ دارین در بخش نظرات ارسال کنید تا با نام خودتان در بلاگ ثبت بشود کاربران عزیز از این پس میتوانید با دو آدرس زیر وارد وبلاگ خودتان شوید
    http:tarfand24.jee.ir
    http://tarfand24.mihanblog.com سجاد رحیمی
    آرشیو مطالب
    پیوندهای روزانه
    لینك دوستان
    صفحات دیگر
    پشتیبانی
    Powered By
    Theme.VLV.IR
    لینك باكس و بنر
    » رزونانس یا حالت تشدید


    ارتفاع صوت**


    زیر یا

    بم بودن آن نسبت به دیگر اصوات است . بی تردید متوجه شده اید که اغلب مردان با صدایی بم تر از زنان و کودکان صحبت می کنند و آواز می خوانند - زیر و بمی صداها با فرکانس نوسانهای آن تعیین می شود - هر چه نوسان تند تر باشد صدا زیرتر و هر چه کند تر باشد صدا بم تر خواهد بود .


    به طور عام هر چه شیء نوسان کننده کوچکتر باشد نوسانی تند تر خواهد داشت و صدای حاصل از آن زیرتر خواهد بود . از میان دو سیم که درازی متفاوتی دارند _وکشیدگی و قطرشان یکسان است )سیم کوتاه تر با زخمه زدن صدایی زیرتر ایجاد می کند . سیم های به نسبت کوتاه ویلون - صداهای زیرتر از سیم های طویل کنترباس پدید می آورند .
    صدایی که دارای زیر و بم یا ارتفاع معین باشد - “صدای موسیقیاینامیده می شود .
    تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقیایفاصلهنامیده می شود .
    فاصله میان بم ترین و زیرترین صداهایی که یک آوازخوان یا ساز می تواند اجرا کندوسعت صوتیییا به طور سادهوسعتنامیده می شود
    ساز گیتار نیز از وسعت صوتی بالایی برخوردار است
    ارتفاع در موسیقی به معنای درکی است که گوش شنونده از فرکانس یا میزان زیر و بم بودن نت‌ها دارد.
    چون گوش انسان نمی‌تواند فرکانس نت‌ها را به دقت وسائل اندازه‌گیری تشخیص دهد، ارتفاع با فرکانس فرق دارد. مثلاً نت «لا» صدائی خالص است با فرکانس ۴۴۰ هرتز ولی اگر دستگاهی یا سازی صدائی با فرکانس ۴۴۵ هرتز تولید کند گوش انسان این تفاوت فرکانس را درک نمی‌کند و آن را نیز نت لا می‌پندارد.
    باید این نکته را یادآور شد که صدای انسان مانند ساز و حتی بهتر از آن قادر است نتهای موسیقی را تولید نماید و این ساز آوازی کاملترین آلت موسیقی طبیعی است و بهتر از هر ساز دیگری می‌تواند احساس‌های درونی را نشان دهد. لذا در علم موسیقی آواز زن و مرد را از حیث زیر و بمی به شش قسمت کلی تقسیم کرده‌اند


    سوپرانو که صدای زیر و ظریف است
    متسو سوپرانو که صدای متوسط زن است
    کنترالتو که صدای بم زن است
    تنور که صدای عادی مرد است
    باریتون که صدای بم مرد است
    باس که بم‌ترین صدای مرد است



    دینامیک**

     

    میزان شدت صدا در موسیقی دینامیک نامیده می شود . به طور مثال هر قدر سیم گیتار شدید تر نواخته شود صدای پدید آمده قوی تر خواهد بود - تعیین دینامیک نیز مانند بسیاری از عناصر موسیقی مطلق نیست . هر صدا نسبت به صدای مجاورش دینامیکی ملایم یا قوی دارد



    رنگ صوتی **

     

    حتی هنگامی که فلوت صدایی واحد را با دینامیکی یکسان بنوازند نیز صدایشان را از یکدیگر تشخیص می دهیم . کیفیتی که صدای آن ها را از هم متمایز می کندرنگ صوتینامیده می شود


    ****
    امیدوارم که تااینجا خسته نشده باشید دوستای گلم
    در بخش خواص اصوات همونطور که قبلا اشاره شد
    فقط قسمت ارتفاع صوت و دینامیک یه کم مهم هست
    و بقیه مطالب بخش خواص اصوات جهت آشنایی شما
    با اصول صدا و مبانی ساز ارائه شد و نیازی نیست که شما خیلی به خودتون سخت بگیرید
    ****
    در این بخش با کشش نتها
    آشنا خواهیم شد
    کشش نتها بخش مهمی هست و حتما باید با تمرین به خوبی این قسمت رو فرا بگیرید

    کشش نت
    ( Note Duration)
    کشش نتها :دیرند یا کشش یعنی زمانی که هر صدای موسیقیای ادامه می یابد(مدت زمان نواختن نت را کشش نت میگوییم) . روشن است که یک آهنگ
    موسیقی از صداهایی تشکیل شده که غالبا ارزش های متفاوتی زمانی دارند - یعنی بعضی کوتاهتر و بعضی کشیده ترند



    نت گرد


    این نت در بین مابقی علایم بیشترین مدت زمان کشش را دارد و آن را به عنوان نت واحد مینامیم، این زمان معادل 4 ضرب است مثلا سیم اول را گیتار را بصدا در میآوریم و 4 ثانیه میگذاریم به ارتعاش ادامه دهد. (در ایتجا هر ضرب را برای مثال یک ثانبه محاسبه کرده ایم)



    نت سفید


    مقدار کشش زمانی نت سفید برابر است با 2/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 2 ضرب



    نت سیاه

     

    مقدار کشش زمانی نت سیاه برابر است با 4/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 1 ضرب
    به این ترتیب نت سیاه معادل یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است



    نت چنگ


    این نت از لحاظ زمانی2/ 1 واحد كشش زمانی كه همان نت سیاه است می باشد



    نت دو لا چنگ

    این نت دارای 2 پرچم و معادل 16/1 نت گرد و 4/1 نت سیاه (ضرب ) است
    به همین ترتیب نتهای سه لا چنگ و چهارلا چنگ نیز وجود دارند که به ترتیب 32/1 و 64/1 نت گرد هستند
    این به این معنی است که هر 64 نت چهارلا چنگ معادل 1 نت گرد است



    پس متوجه شدیم
    هر 2 نت سفید - هر چهار نت سیاه - هر 8 نت چنگ - هر 16 نت دولاچنگ - هر 32 نت سه لاچنگ و هر 64 نت چهارلاچنگ معادل یک نت گرد میباشد. و به همین طریق نیز میتوان سایر کشش ها را معدل سازی نمود مثلا هر دو نت چنگ معادل یک نت سیاه میباشد و یا 2 نت دولاچنگ معادل یک نت چنگ میباشد و غیره

    برای درک بهتر این مطلب به هرم زیر توجه کنید




    برای نشان دادن نتهای کوچکتر (با کشش کمتر) از اشکالی به نام پرچم استفاده میکنیم



    نكته
    برای كشیدن دم نت هرگاه نت از خط سوم حامل بالاتر بود دم آن را به سمت پایین می كشیم هنگامی كه پایین تر از خط سوم حامل بود به سمت بالا می كشیم
    مانند شکل زیر


    نویسنده: وحید ایروانی | تاریخ: یکشنبه 9 اسفند 1388 موضوع: موزیکال , لینک ثابت نظر ها ()
    عناوین آخرین مطالب ارسالی
    صفحات دیگر